Domän 7 - Roller/Relationer
Definition
Oförmåga hos den primära vårdhavaren att skapa, upprätthålla eller återskapa en miljö som främjar barnets optimala växt och utveckling.
Kännetecken
Föräldrar
- Bortstötning av barnet
- Bristande flexibilitet för att möta barnets behov
- Bristande färdigheter i att vårda
- Bristande samspel mellan far och barn
- Bristande samspel mellan mor och barn
- Fientlig inställning till barnet
- Inkonsekvent hantering av beteende
- Inkonsekvent vård
- Negativa utlåtanden om barnet
- Lite kramar och kel
- Ofta straffande
- Olämpliga arrangemang för barnets vård
- Osäker hemmamiljö
- Otillräcklig bindning till barnet
- Otillräcklig skötsel av barnets hälsa
- Säger sig inte kunna bemöta barnets behov
- Säger sig inte kunna kontrollera barnet
- Säger sig vara otillräcklig i vårdarrollen
- Uttrycker frustration
- Vanvård av barnet
- Övergivande
- Övergrepp på barnet
Spädbarn eller barn
- Beteendestörning
- Bristande anknytning
- Bristande oro vid separation
- Frekvent sjukdomsförekomst
- Frekventa olyckshändelser
- Rymmer hemifrån
- Svag prestation i skolan
- Svag kognitiv utveckling
- Svag social kompetens
- Tillfällen med missbruk
- Traumatiska händelser (t.ex. fysiska eller psykiska)
Relaterade faktorer
Psykiska faktorer hos förälder, sociala faktorer, kunskaps faktorer, faktorer hos barnet.
Kortsiktiga mål
- Förbättrad kunskap om barnets förväntningar och utveckling, patientens diagnos/läkemedelshantering samt om vad som krävs för att vara förälder.
- Patienten har upprättat ett stödsystem för sitt föräldraskap (eventuellt tillsammans med närstående).
- Patienten behärskar minst fyra nya färdigheter som underlättar tillgodoseendet av sina egna biologiska (äta, dricka, sova) och psykosociala behov (vad patienten vill/känner, att lyssna, att känna igen känslor samt hantera känslorna etc.).
Långsiktiga mål
- Patienten har utvecklat och fördjupat sina kunskaper i att hantera föräldrarollen.
- Patienten behärskar olika copingstrategier för att hantera stress i föräldrarollen.
Omvårdnadsåtgärder
Kartläggning
- Undersök inverkan av de problematiska/negativa beteenden på familjelivet.
- Gör en gemensam bedömning av föräldrarnas/vårdhavarens kunskap om barnets utveckling, beteende och behov samt föräldrafärdigheter.
- Kontakt med socialtjänst och barnavårdscentral.
Psykoedukation
Informera patienten om rättigheter, lagar, bidrag samt möjliga stöd genom socialtjänsten eller andra myndigheter.
Aktivitet
- Gör en realistisk planering tillsammans med patienten för att kunna möta barnets biologiska och psykosociala behov i hemmet.
- Uppmuntra patienten att ta stöd av barnavårdscentral, socialtjänsten eller andra myndigheter.
Definition
Otillräcklig eller överdriven omfattning, eller otillräcklig kvalitet på social samvaro.
Kännetecken
- Använder sig av mindre lyckade strategier för social interaktion
- Icke fungerande social interaktion med andra
- Obehag i sociala situationer
- Oförmåga att kommunicera eller ta emot ett tillräckligt socialt engagemang (t ex att höra ihop, bry sig om, vara intresserad, eller ha gemensam erfarenhet)
- Rapportering från familjen om ändringar i interaktionen (t ex stil eller mönster).
Relaterade faktorer
- Avsaknad av betydelsefulla närstående eller vänner
- Bristande förmåga att utveckla ömsesidighet (t.ex. kunskap och färdigheter)
- Förändrade tankeprocesser
- Störd självuppfattning
Kortsiktiga mål
- Kunna beskriva beteenden som påverkar interaktionen med andra.
- Sätta upp små personliga mål som att tala med en person.
Långsiktiga mål
Att patienten kan använda sina färdigheter i relation till andra personer.
Omvårdnadsåtgärder
Kartläggning
- Kartlägg tillsammans med patienten vilka sociala kontakter han/hon har, om patienten är nöjd med dessa och/eller varför patienten inte är nöjd med sina sociala interaktioner.
- Kartlägg hinder och möjligheter i patientens sociala situation:
- Utseende (avvikande ansiktsuttryck, klädsel, personlig hygien, renlighet).
- Valet av samtalsämne i sociala situationer (passande/opassande, religiös, suicidala tankegångar, överdrivet sexuellt innehåll, tvångtankar, vanföreställningar etc.).
- Resonemangsförmåga (kan hålla sig till ämnet, kan avsluta resonemang, ”ordsallad” oförmåga att formulera logiska meningar)
- Talförmåga (pratar för snabbt/långsamt)
- Kommunikationsförmåga (förmåga att lyssna på andra, förmåga att följa med i ett samtal, tendens att dra sig undan i sociala situationer, dominerar sociala situationer
Psykoedukation
Ge icke-dömande feedback på klientens beteende i interaktion med andra.
Aktivitet
- Ge positiv förstärkning när patienten interagerar med andra.
- Hjälpa patienten med ett schema med planerade aktiviteter.
- Identifiera strategier för hantering av svåra situationer (till exempel KBT, avslappningstekniker, andningsövningar etc.).
Publicerad: 2019/12/11
Senast uppdaterad: 2019/12/11
dec
11